Slut med mobiltelefoner til en krone

Nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden betyder, at det er slut med blot at annoncere mobiltelefoner til en krone. Fremover skal den samlede pris på en mobiltelefon fremgå, når både abonnement, forbrug og oprettelsesgebyr er indregnet.

Gennemsigtige priser, færre klager og færre ubehagelige overraskelser for de danske forbrugere er målet for forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der har indført nye retningslinjer på teleområdet.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. april næste år og betyder blandt andet, at det frem over er slut med at annoncere mobiltelefoner til en krone, mens udgifterne til minimumforbrug, oprettelse og abonnement skjules.

I stedet skal de mange udgifter vises på samme måde som selve prisen på den billige mobiltelefon.

Det skal altså tydeligt fremgå, at en telefon til 499 kroner kommer til at koste mindst 1.792 kroner i løbet af de seks måneder, abonnementet løber.

Børn og unge

Det har taget godt et år for Forbrugerombudsmanden, telebranchen og en række fag- og brancheorganisationer at nå frem til de nye retningslinjer, mens IT- og Telestyrelsen og Konkurrencestyrelsen har været med på sidelinjen.

Retningslinjerne kommer efter en periode, hvor telemarkedet har været præget af vildledende markedsføring og mange forbrugerklager - specielt i forhold til børn og unge.

De danske teleselskabers brancheorganisation Telekommunikationsindustrien har været med til at udarbejde retningslinjerne. Her føler direktør Ib Tolstrup, at der specielt i forhold til børn og unge har været brug for en klarere linje.

Telekommunikationsindustrien vil derfor også selv sende nye pjecer på gaden, som er målrettet dels unge mobilbrugere, dels deres forældre.

En hjælpende hånd

Ifølge Ib Tolstrup har telebranchen alligevel haft brug for en hjælpende hånd. Det er grunden til, at det er Forbrugerombudsmanden og ikke telebranchen selv, der har taget initiativ til nye retningslinjer.

- Det er nok svært for en branche at klippe alt for mange tæer og hugge alt for mange hæle. Det er svært for en branche at blive enig internt, siger Ib Tolstrup.

Derfor er han heller ikke helt tilfreds med de nye retningslinjer.

- Der stilles mange krav til flygtige medier som radio, tv og billboards, som skal indeholde komplette oplysninger. Et billboard er til for at tiltrække opmærksomhed, så der synes vi måske nok, at retningslinjerne er for skrappe, siger Ib Tolstrup.

Konsekvens eller ej

Ud over en mere gennemsigtig markedsføring har telebranchen med retningslinjerne også forpligtet sig inden for kundeservice og kontrakter.

Teleselskaber bør frem over svare skriftlige henvendelser inden for 14 dage, og de har kun seks måneder til at opkræve beløb, som de ved en fejl har glemt i første omgang.

Der er dog kun tale om retningslinjer, og Telekommunikationsindustrien vil derfor ikke komme efter selskaber, som går over grænsen. Alligevel mener Ib Tolstrup, at retningslinjerne får konsekvens, fordi forbrugerne kan klage til Forbrugerrådet.

- Hvad enten vi vil det eller ej, så er retningslinjerne et faktum. Det er ikke noget, man kan se bort fra uden konsekvens, siger Ib Tolstrup.

Relevante links

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/teleomraadet-retningslinier-om-god-markedsfoeringsskik/" target="_blank"> Forbrugerombudsmandens retningslinier om god markedsføringsskik på teleområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job